Nuty zapachowe w kosmetologii

CHANTARELLE Nuty zapachowe

W procesie ewolucji człowieka wydawałoby się, że zmysł wzroku zawsze odgrywał największe znaczenie. Spożywamy potrawy, które ładnie wyglądają, zakochujemy się w osobach, które mają w naszej ocenie idealne rysy twarzy oraz kupujemy produkty, które mają ładne opakowania. Jednak zapominamy o innym równie ważnym zmyśle, jakim jest powonienie. Według wielu naukowców, to właśnie węch jest głównym zmysłem, jaki wpływa na wiele naszych decyzji.

Jednym z ważniejszych doznań smakowych przy spożywaniu naszych ulubionych potraw jest… zapach. To właśnie z tego powodu, mając zatkany nos, jedzenie smakuje inaczej, gorzej. Podczas wyboru partnera zapach (feromony), który emanuje od każdego z nas, również odgrywa wielkie znaczenie. Podobna sytuacja zachodzi przy decyzji zakupu produktów kosmetycznych. Oczywiście głównym kryterium wyboru kosmetyków jest ich zakres i rodzaj działania, jednak zapach jest jednym z trzech głównych czynników, które wpływają na wybór danego produktu.

Komponowanie zapachu dla kosmetyków oraz perfum jest niezwykle istotne. Na zapach składają się trzy nuty, przy czym każda z nich ma inny czas utlenienia. To właśnie z tego powodu, perfumy tuż po spryskaniu mają inny zapach niż po 2 czy 12 godzinach. Produkty kosmetyczne posiadają trzy nuty zapachowe: nutę głowy, nutę serca oraz nutę głębi. Nuta głowy to pierwszy zapach, który wyczuwamy, ponieważ utlenia się najszybciej i to zazwyczaj on decyduje o tym czy dany produkt nam się podoba. Za to nuta serca uwalnia się po około 2 godzinach i nadaje charakter. Natomiast nuta głębi to zapach, który jest wyczuwalny nawet kilkanaście godzin po zastosowaniu.

Istnieje wiele kompozycji zapachowych stosowanych w kosmetykach. Jedne mogą pobudzać, drugie uspokajać, inne wywoływać pozytywne wspomnienia.

Aromaty zapachowe w kosmetologii

Kompozycje zapachowe dzielimy na:

  • kwiatowe – zapachy kwiatów takich jak np. róża, pomarańcza, jaśmin czy fiołek – subtelne kwiatowe nuty obecne są w linii: C’MODULAR AGE
  • szyprowe –kojarzące się czasami z aromatycznym przepychem, to często mieszanina jaśminu, dębu, cytrusów oraz bergamotki. Delikatny zapach z rodziny szyprowych obecny jest w kosmetykach linii RED STOP, NUTRI MAXX.
  • aldehydowe – niezwykle charakterystyczny zapach, który posiadają wybrane perfumy luksusowe, np. marki CHANEL.
  • orientalne – to zapach o nucie egzotycznej i ciepłej, połączenie kwiatowo – drzewne. Takie lekko orientalne nuty wyczuwalne są w preparatach linii LIFT PEPTANGO R.
  • cytrusowe – zapach pomarańczy, limonki, mandarynki lub cytryny. Jest zawsze świeży mocny, pobudzający. Taki zapach obecny w linii IDEAL PURE.
  • fougere – to nuty zdecydowanie męskie, którą pochodzą z zapachu paproci, mchu lub lawendy.
  • drzewne – kolejny męski aromat pozyskiwany z sandałowca, paczuli lub cedru.
  • tytoniowo-skórzane – zapachy, które pobudzają nasze zmysły. Kojarzą nam się z ciepłą nutą korzeni i dymu. Pokrewne im, bardzo delikatne nuty możemy wyczuć w linii ESTRINI.

Źródłem zapachu może być naturalna substancja pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub substancja syntetyczna. Pierwotnie większość kosmetyków miała swój określony zapach, ponieważ ekstrakt z 1 lub 2 roślin był kosmetykiem samym w sobie. Dlatego też wyciąg z pomarańczy nie wymagał dodatkowego wzbogacania nutą zapachową. W trakcie rozwoju nauki kosmetologii powstawały bogatsze w składniki preparaty, które zawierały również inne substancje jak: zagęszczacze, barwniki oraz konserwanty. Aktualnie większość kremów zawiera nośnik, konserwant (naturalny lub syntetyczny) oraz szereg składników aktywnych.

Podstawowa, bazowa forma produktu, mimo iż pod względem efektu działania na skórę jest pełnowartościowym produktem, nie ma racji bytu w dzisiejszych czasach. Bazowe wersje produktów są nieatrakcyjne pod względem barwy oraz zapachu. Najczęściej są one szare, przezroczyste lub żółto-zielone, a ich zapach przypomina bardziej laboratorium niż elegancki krem. Z tego powodu dodaje się do nich odpowiednie substancje zapachowe i barwiące, co czyni produkt atrakcyjnym dla naszych zmysłów. Pobudzenie zmysłów daje nam komfort stosowania preparatów kosmetycznych i lepsze samopoczucie.

Jak się robi zapachy dla kosmetologii?

Najbardziej cenione są zapachy naturalne – pochodzenia organicznego. Niestety do ich uzyskania potrzebna jest niesamowita ilość produktu. Dla przykładu jedna buteleczka perfum zawiera czasami ekstrakt z aż 500 róż! Ze względu na koszt materiału wiele firm stosuje zapachy syntetyczne, które można uzyskać dużo taniej i szybciej. Niesie to jednak za sobą pewne ryzyko. Niektóre syntetyczne substancje zapachowe lub barwiące wywołują reakcje skórne w postaci wysypki, pokrzywki, a niekiedy przy dłuższym kontakcie mogą przerodzić się w atopowe zapalanie skóry. Z tego powodu zaleca się stosowanie w produktach do skóry wrażliwej przede wszystkim składników naturalnych.

 

Należy pamiętać, iż tworzenie zapachów to wielka sztuka. Wiele osób porównuje ją do tworzenia muzyki. Stąd powstały wyrażenia: „nuty zapachowe”, „kompozycja zapachowa”. Być może z tego powodu niektóre zapachy są ponadczasowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Zostaw nam swój adres e-mail

Dowiaduj się o nowościach i akcjach promocyjnych w pierwszej kolejności

Chcę otrzymywać newsletter drogą mejlową. Administratorem Twoich danych osobowych jest Prof.Cosmetica Sp. z o.o., więcej informacji w Polityce Prywatności